امام خميني (س) از انديشه تا عمل

بوسیله Administrator05. مهر 1393 14:5

 

قلم زدن دربارة انسانهاي بزرگ و موضوعات و مولفّه هاي بزرگ تر و اعتقادي از آن جهت بسيار مشكل است كه راه يافتن به درون و كنه حقيقت آن مردان خدائي و مفاهيم و مولفه هاي الهي و آسماني در ذهن كوچك و انديشه ناقص ما بسيار سخت و غير ممكن مي نمايد مگر آنكه با تاسّي به مولانا بگوئيم هر كسي از ظن خو شد يار من.

آنچه كه ما را از ابعاد شناخته شده و ناشناخته ماندة‌حضرت امام خميني مي دانيم بيشتر دريافتهاي شخصي است كه باندازه ظرف كوچك وجودي امان است كه: آب دريا را اگر نتوان كشيد هم بقدر تشنگي مان مي چشيم. و حلقه مفقودة و گمشده واقعي همه ما از همين جا نشأت مي گيرد و اختلافاتمان نيز حتي اگر همه هم بقصد كشف حقيقت و با نيت خير هم سخن بگوئيم باز هم اختلافات اجتناب ناپذير است همانگونه كه در مسئله توحيد و خدا شناسي و هستي شناسي نيز دريافت و فهم همه به اندازه ظرفيت و توان ذهني شكل مي گيرد هر چند كه همه اجماع بر حقيقت وجودي آن امام و خلوص و اخلاص ذوب شدة او در ذات حق تعالي داريم.

و در اين وادي راهي بجز اعتراف به شناخت نسبي خود و احتمال صحت و سقم فهم خود نداريم هر چند كه همه مي كوشيم كه خود را محقق و صاحب حق بدانيم. چون همه به دنبال كمال مطلق و حقانيت مطلق هستيم.

رعايت و مراعات حق و حقيقت هر چند كه بر خلاف دريافت و ميل ما باشد دومين ضرورت و حقي است كه همه بايد به آن وفادار و پاي بند باشيم و بدانيم كه غير آن كه استبداد راي و تحجّر است راهي به درك حقيقت نمي برد و موجب ايستائي و كبر و خودخواهي و هلاكت مي شود زيرا كه فرموده اند: من استبّد برأيه هلك.

بنابراين آمادگي آمادگي ذهن و انديشه براي اينكه بپذيريم كه آنچه ما درك مي كنيم همه حق نيست و هميشه هم حق با ما نيست و چه بسا ديگران كه ما آنان را گمراه مي پنداريم نيز نشانه ها و گوشه هاي از حق را درك كرده باشند.

در چند دهه گذشته از نهضت و يقظه اي كه توسط حضرت امام در جامعه اسلامي ما پديدار شد و افكار و انديشه ها و آراء و نظرات و آرمانهاي امام بر همه عرضه شد و امت اسلامي را بطور خاص در ايران و سپس بطور عام در سطح جهان به خود جذب كرد. آنچه مي تواند ما حصل و معدّل كلّ تفكرات و انديشه هاي فكري و سنت و سيره عملي امام باشد ديدگاهي است كه در عين اتصال به وحي و قرآن و سنته نبوي و ائمه معصومين و علماء بزرگ و اسلاف آنان تفاوتهايي فرعي و نه اصولي با قرنهاي گذشته دارد كه مهمترين آن ضمن اعتراف به حق حاكميت الهي بر جهان. دنياي مردم و حكومت به ظواهر زندگي مردم نيز مي تواند از رهگذر و آبشخور دين شكل مي گيرد و هر گونه حكومتي نمي تواند صرفاً با مقبوليت ظاهري و يا پذيرش تحميلي مبتني بر زور خود را شايسته حكومت بر مردم مسلمان بداند مگر آنكه از 2 مجراي توأمان و همگام دين و آراء مردم عبور كرده باشد از يكسو مردم مسلمان و بخصوص شيعه از آنجا كه پيرو امام معصوم غائب هستند و وجود آن امام ستون و اساس حقانيت ديانت و دنياي مردم است كه در غير اينصورت ميشود مصداق لولا الحجه ساخت الارض باهلها.

و از منظر عقلانيت ناظر به اعمال ديني كه عملكرد بر مدار دين از طريق فقاهتي تعيين مي شود كه يك ستون آن عقل است  و چون حكومت امري زميني و براي مردم حق و تكليف توأمان و همزمان اجتناب ناپذير تعين مي كند پس انتخاب نوع آن و قوانين و قواعد مستحدثه و دائمي آن و همگام بودن آن با زمان و مكان و تحولات زندگي بشري ايجاب مي كند كه همه اركان و عناصر ضروري آن توسط مردم و با راي مردم تعيين شود و همواره در حال زايش و پاسخگويي به نيازهاي مادي متغيير بشر دارد. پس آراء اكثريت اين مردم است كه ساز و كارهاي آن و مديران و كارگزاران آن را تعيين و انتخاب كنند و براي تطابق آن با متون و موازين ديني نيز س��ز و كارهاي لازم را تعيين نمايند و آنگاه كه در دوگانگي و يا بن بست نوعي تصور اختلاف بين قواعد زندگي متحول شده با دين مواجه شدند. ساز و كاري ديگر به نام مصلحت نظام در كنار راس هرم ولايت فقيه كه جايگزين ولايت امام معصوم غائب است مصالح اسلام و مسلمين و حكومت قوام يافته با دين و آراء مردم را تعيين كند تا هيچ بن بستي و توقفي در امر زندگي مردم مسلمان ايجاد نشود.

 

اين فشرده محصول آراء و انديشه ها و عمل كرد عيني تفكر امام خميني (س) به عنوان فقيه اعلم جامع الشرايطي است که تمامي يك ملت در يك كشور با دل و جان و عشق او را به رهبري خود پذيرفته بودند و حجت بر او تمام بود كه بايد آن را محققّ كند و به تكليف شرعي و ملي خود عمل كند كه چنين شد حال آنچه كه در گذر زمان و تحولات چشمگير و اجتناب ناپذير در مورد اين مسائل بحث و مجادله و تنازع و تعامل مي شود پس از پذيرش و اعتقاد عملي بر آن اصول است و نه عبور و رها كردن و نه تصلب و ايستائي بي حاصل بر مصاديق متغيير كه طبيعت تحول و تغيير نيز اجتناب ناپذير است.اما آنچه در همه نيم قرن گذشته از خرداد 42 تا كنون از خميني كمتر مورد نمايش و ارائه به جهان اسلام خصوصاً قرار گرفت آن رحمانيتي بود كه در اكثريت ايام حيات آن رجل الهي تجلّي مي كرد. حتي خشمگنانه ترين فريادهاي كوبنده او در دوران مبارزه كه پايه هاي كاخ ظلم و ستم و كاخهاي استكباري را مي لرزاند و آنها را دستپاچه و شتابزده به عكس العمل هاي اشتباه وادار مي كرد. نفوذ معنوي و عرفاني و رحماني عمق كلام و وجود او بود كه نه تنها ياران خودش را كه عوامل و نيروهاي وفادار و سر سپرده دشمنانش را تسخير مي كرد و آن رعبي الهي بود كه دلهاي آنان را مي لرزاند و حقانيت را در باطن مي ديدند كه همه ديديم و ديديد كه در فاصله يك هفته حضور امام در وطن همه متلاشي و تسليم شدند رحمانيتي كه در نامه هاي عرفاني و اشعار و نوشته هاي تنهايي امام جلوه هاي از آن را مشاهده مي كنيم رحمانيتي كه پا برهنگان را ولي نعمت و نوجوانان 13 ساله را رهبر مي خواند و غبطه و احساس شرم نسبت به رزمندگان و شهدا را صادقانه بر زبان او جاري مي كرد و امروز كه جهان اسلام مبتلا به بلاي خانمانسوز خشونت و وحشيگري و ادم كشي هاي غير قابل تصور شده است به اين رحمانيت ديني به شدت احساس نياز مي شود و رهبري دل آزرده انقلاب اسلامي در اين تنگناي تعصببات بدتر از نژاد پرستي و آپارتايد جز تضرع به درگاه خدا راهي نمي بيند همه راهها را بسته اند و فرقه گرايي ديني كه لبه تيز تيغ آن متوجه فرزندان مكتب اهل بيت و پيروان و وارثين ثقلين شده است و از مصاديق عجيب صبرت و في العين غضي و مشمول قاتلهم الله هستند و هيچ راهي براي توجه دادن به اين رحمانيت الهي نمانده است و همزمان كودكان و زنان و نسلهاي مسلمان مردم غزّه و فلسطين زير آتش دشمن ديرينه اسلام مي سوزند و وارثان بني اميه و ابي لهب مسلمانان را بجان هم انداخته و صهيونيزم كينه توز را جري تر مي كنند كه ميراث خميني كبير را در تنهايي و انزوا قرار داده و سلطنت جاهليت بازگشته به سرزمين هاي انبياء الهي را آرزو مي كنند اما همه بايد بدانند كه وعده الهي حق است و اين مستضعفين بلا زده هستند وارثين بحق زمين و ائمه واقعي مسلمانان بي پناه در سر تا سر جهان خواهند شد. انشاءالله   

برچسب ها:

ارسال نظر

  Country flag

biuquote
  • نظر
  • پیش نمایش زنده
Loading

درباره من


علی اصغر سعادتی مطلق
متولد1329
کارشناس ارشد پژوهش هنر و فیلمنامه نویسی
الف) سوابق، مسئولیت ها و فعالیت ها
1- تاسیس بخش هنری در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم
2- رئیس هیئت های داوری جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر فجر به نمایندگی از حوزه علمیه در 5 سال متوالی62-67
3- تاسیس معاونت هنری در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) زیر نظر حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی سال 1368
4- عضو شورای عالی جشنواره یاد و یادگار
5- تاسیس موسسه عروج فیلم در سال 1372
6- عضویت در شوراهای فیلمنامه 1- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 2- انجمن سینمایی دفاع مقدس3- گروه تلویزیونی شاهد4- گروه معارف شبکه اول 5- بیناد سینمایی فارابی
7- تاسیس دفتر پژوهش و نشر هنر دینی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 1379
8- رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم ققنوس (راهیان نور)
9- مشاور هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)
ب)تولیدات
فیلمنامه نویسی، تهیه کنندگی، کارگردانی و مدیریت تولید فیلم ها و برنامه های تلویزیونی 1.خلوت خورشید 2.حضور 3.امام خمینی منادی آزادی 4.رسالت زن مسلمان 5.قبیله ایمان 6.الطاف حق 7.بوی خوش آشنایی 8.آتش نهفته 9.کام 10.حدیث نور 11.راست قامتان 12.درخت دوستی

ج)تالیفات 1. مجموعه شعر میلاد
2. مجموعه مقالات نقد ادبی و نقد سینما، هدف ادبیات و هنر، مدیریت هنر در مجله حضور، روزنامه میان مجله سروش، روزنامه کیهان و فارابی و قرار
3. طرح فیلمنامه آماده نگارش بزرگراه آسمانی بر اساس مفاهیم قرآنی
4. فیلمانه سینمائی (اطاق فکر) موضوع انقلاب
5. سردبیر فصلنامه ادبی هنری قرار 1386
6. فیلمنامه تمنای وصال.با نام مه.تولید و از شبکه تهران پخش شد 1386
7. فیلمنامه سیمای راست قامتان (درباره بزرگان حوزه ی علمیه )، تولید 89-90

برچسب ها

لیست نویسندگان

    نظرات اخیر

    هیچ چیز

    AuthorList