به سوی سینمای اندیشه و امید

بوسیله saadati09. مهر 1392 15:16

 هنر سینما هم، مانند سایر مولفه­های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تابعی­ست از شرایط بیرونی، ولی تأثیرگذار در درون آن. و هنرمندان بزرگ سینما هم، مثل تمام نوابغ و  چهره­های ماندگار از پس دهه­ها و سده­ها و تحولات بنیادین دوران خود، بروز و ظهور پیدا می­کنند.

 سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب، همچون سایر مقوله­ها به دلیل خمیرمایه فرهنگی­اش دستخوش تحولات خاص خودش قرار گرفت و اتفاقاٌ در سال­های دهه اوّل که به دهه  شصت معروف است، بعضی از نوابغ سینما، از هزارتوی سردرگمی بودن یا نبودن  سینما سربرآوردند و حقانیت و موجودیت سینما را به ثبوت رساندند. عباس کیارستمی از جمله این نوابغ بود که با ساخت فیلمی ساده و صمیمی به نام "خانه دوست کجاست" مثل  ستاره­ای درخشید و مهد سینمای روشنفکری جهان یعنی؛ فرانسه را که به­نحوی مسقط­الرأس سینما هم بود، تحت­تأثیر قرار داد و با درخشش خیره­کننده خود، همه نگاه­های کارشناسان و منتقدان سینمای فرانسه و فستیوال کن را متوجه خود کرد.

اما ظهور و ثبوت این نوابغ به شرایطی مانند مدیریت­های کلان فرهنگی در جامعه نیاز دارد. همانطور که درباره دلاوری سربازی در سپاه نادرشاه در افغانستان گفته­اند که وقتی نادرشاه با آن سرباز قهرمان روبرو شد، از او پرسید: آن زمان که افغان­ها بر ما پیروز شدند تو کجا بودی؟ سرباز پاسخ داد: قربان من بودم، ولی شما نبودید!

و این یعنی اینکه، وجود مدیریتی لایق و کاردان، مانند فرماندهی قابل است که می­تواند استعداد درخشان نابغه­ای را به شکوفایی و بروز و ظهور برساند. درواقع، مدیریت هنری نبوغ می­خواهد.

سینمای دهه شصت انقلاب اسلامی هم با حضور جوانانی لایق و خوش­فکر توانست از سینمای بی­هویت و منزوی و فاقد ارزش ایران پیش از انقلاب، با کشف استعدادهای درخشان و جذب و بازگرداندن سینماگران بزرگی چون داریوش مهرجویی و حمایت و هدایت نسل جوان، بالنده، با استعداد و هنرمند این سرزمین فیلم­های شاخص و تأثیرگذار و باهویتی تولید کند که در آن سوی مرزها و در مراکز اصلی سینما، مورد توجه و تحسین قرار گیرد.

اگرچه هنر همواره، در دوران­هایی هم فراز داشته و هم فرود با این­حال، سینما دوران درخشان زیادی  داشته است، آن­چنانکه سینمای نئورئالیسم ایتالیا در دوران خاص خودش بالنده و جهانی شد و با دسیکاو روسیلینی توانست توجه جهانیان را به خود جلب کند. یا سینمای معناگرا و به­اصطلاح عرفانی و متفکرانه سوئد با ظهور اینگمار برگمن در دوره­ای خاص جهانی شد.  سینمای اتّحاد جماهیر شوروی با ظهور تارکوفسکی درخشید. سینمای گیشه­ای و ملودرام هندی با آن تولیدات انبوهش، با ظهور ساتیاجیت رای و شطرنج­باز، ناگهان نگاه­های تیزبین کارشناسان را به خود جذب کرد. سینمای پرآوازه پاراجانف در آسیای میانه و سینمای متفاوت و معجزه­گونه کوروساوا و کوبایاشی در ژاپن، به­صورت نقطه­عطف­هایی در تاریخ سینما بروز و ظهور یافتند و در دهه و دوره­های خاصی پدیدار شده و دیگر تکرار هم نشده­اند.

سینمای ایران نیز که پیش از انقلاب، با چند فیلم­ساز متفاوت و فیلم­هایی تحسین­برانگیز مانند فیلم " گاو" از مهرجویی، "طبیعت بی­جان" از سهراب شهیدثالث، "گوزن­ها" از مسعود کیمیایی و "مغول­ها"ی پرویز کیمیاوی، تک­ستاره­های درخشانی در آسمان تاریک سینمای فیلم­فارسی دوره خودشان بودند، پس از انقلاب اسلامی ارتباط­شان با جهان بیشتر و نزدیک­تر شد. هم­چنانکه سینمای دهه شصت ما توانست در این عرصه خودش را به اثبات برساند. و درپی آن موجب به­وجود آمدن نسل­های تازه­تر و استعدادهای درخشان­تر مانند مجیدی­ها، میرکریمی­ها، کیانوش عیاری­ و حاتمی­کیاها و پس از آن­ها، کاهانی و فرهادی در سال­های بعد شود. جوانان خوش­قریحه­ای که در این سال­ها خوش درخشیدند.

اما با وجود آنکه در چهار سال گذشته، عده­ای سینما را دچار افت و عقب­گردی مرتجعانه به گذشته­های فیلم­فارسی کردند و باعث سرخوردگی و آزردگی هنرمندان شدند و با اینکه در این مدت، یعنی پایان دهه هشتاد و آغاز دهه نود، سینما هم مثل سایر مقوله­ها و مولفه­های فرهنگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دچار خوره و هجوم دن­کیشوت­های قهرمان­نما شد، ولی از آنجا که به مصداق این جمله که رسیده بود بلایی، ولی به خیر گذشت، در همین دوران سخت نیز، ماندگارترین و جاودانه­ترین فیلم سینمایی ایران "جدایی نادر از سیمبن" توسط اصغر فرهادی ساخته شد که توانست از تالارهای  تودرتو و هفت­خوان جشنواره­ها و گذرگاه­های مهم سربلند عبور کند و در رقابتی سخت با بهترین فیلم­سازان بلندآوازه جهان، شایستگی و لیاقت فتح جایزه اسکار را به­دست آورد که این افتخاری بزرگ برای سینمای ما و هنر ایرانی شد. زیرا اصغر فرهادی از تبار بزرگانی چون مولانا، حافظ، سعدی، عطار و دیگر بزرگان فرهنگ و عرفان و فلسفه و هنر ایران برآمده است. اگر مولانا حکایت جدایی را از زبان نی بیان می­کند و جهانی می­شود، فرهادی نیز، حکایت جدایی را از زبان لنز دوربین بیان می­کند و این ابتکار و خلاقیت هنرمند ایرانی است که با زبان و ابزار زمان، تفکری بالنده را بیان می­کند.

و اکنون چرا سینمایی نسازیم بهتر از سینمای دهه­های گذشته که دستیابی به چنین سینمایی فقط نبوغ هنری می­­­خواهد و بس تا سینمایی بشود به معنای واقعی کلمه سینما. سینمایی که نه تنها هنر برای هنر نیست، بلکه هنر برای انسان و انسانیت است. به همین دلیل اکنون که فضا برای ایجاد تفاهم بین مسئولین و متولیان سینما، مناسب است، سینماگران باید با عشق و امید و با رویکردی تازه، به ساختن فیلم­هایی بپردازند که نه تنها در این سرزمین هنرخیز با استقبال مواجه شود، بلکه در آکادمی­های اسکار و کن و برلین هم مورد تحسین متفکران و نخبه­های جهانی قرار بگیرد. به امید آن روز.

برچسب ها:

ارسال نظر

  Country flag

biuquote
  • نظر
  • پیش نمایش زنده
Loading

درباره من


علی اصغر سعادتی مطلق
متولد1329
کارشناس ارشد پژوهش هنر و فیلمنامه نویسی
الف) سوابق، مسئولیت ها و فعالیت ها
1- تاسیس بخش هنری در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم
2- رئیس هیئت های داوری جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر فجر به نمایندگی از حوزه علمیه در 5 سال متوالی62-67
3- تاسیس معاونت هنری در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) زیر نظر حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی سال 1368
4- عضو شورای عالی جشنواره یاد و یادگار
5- تاسیس موسسه عروج فیلم در سال 1372
6- عضویت در شوراهای فیلمنامه 1- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 2- انجمن سینمایی دفاع مقدس3- گروه تلویزیونی شاهد4- گروه معارف شبکه اول 5- بیناد سینمایی فارابی
7- تاسیس دفتر پژوهش و نشر هنر دینی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 1379
8- رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم ققنوس (راهیان نور)
9- مشاور هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)
ب)تولیدات
فیلمنامه نویسی، تهیه کنندگی، کارگردانی و مدیریت تولید فیلم ها و برنامه های تلویزیونی 1.خلوت خورشید 2.حضور 3.امام خمینی منادی آزادی 4.رسالت زن مسلمان 5.قبیله ایمان 6.الطاف حق 7.بوی خوش آشنایی 8.آتش نهفته 9.کام 10.حدیث نور 11.راست قامتان 12.درخت دوستی

ج)تالیفات 1. مجموعه شعر میلاد
2. مجموعه مقالات نقد ادبی و نقد سینما، هدف ادبیات و هنر، مدیریت هنر در مجله حضور، روزنامه میان مجله سروش، روزنامه کیهان و فارابی و قرار
3. طرح فیلمنامه آماده نگارش بزرگراه آسمانی بر اساس مفاهیم قرآنی
4. فیلمانه سینمائی (اطاق فکر) موضوع انقلاب
5. سردبیر فصلنامه ادبی هنری قرار 1386
6. فیلمنامه تمنای وصال.با نام مه.تولید و از شبکه تهران پخش شد 1386
7. فیلمنامه سیمای راست قامتان (درباره بزرگان حوزه ی علمیه )، تولید 89-90

برچسب ها

لیست نویسندگان

    نظرات اخیر

    هیچ چیز

    AuthorList